ייעוץ זוגי דתי​

רגע לפני ששוברים את הכלים – כדאי לקרוא את המדריך שלנו בנושא טיפול זוגי לדתיים, לבדוק את רשימת המטפלים הזוגיים ולפנות לטיפול זוגי.

ייעוץ זוגי דתי איור

ייעוץ זוגי לדתיים אינו מחליף פנייה לרב

זוגות מכל הסוגים ומכל הרקעים מתמודדים עם קשיים, חילוקי דעות ומשברים – גם זוגות חילוניים, גם זוגות מסורתיים וגם זוגות דתיים. פעמים רבות גם מדובר באותם סוגים של בעיות. כשמדובר בזוג דתי, בחלק מהמקרים הנושא של הבעיות הוא בעל אופי דתי. נשאלת השאלה אפוא, למי יכולים לפנות בעל ואישה שמנהלים אורח חיים דתי, ומעוניינים לקבל ייעוץ זוגי?

מלבד פנייה לרב, זוגות דתיים פונים גם לייעוץ זוגי חיצוני. ייעוץ זוגי יכול להינתן על ידי יועץ זוגי דתי או יועצת זוגית דתית, או לחילופין על ידי יועצים זוגיים שאינם דתיים. ליועצים דתיים יש יתרון מובהק בכך שהם מבינים את הערכים, האמונות והחוקים של היהדות ושל העולם היהודי-דתי. הם מבינים את הסמנטיקה, את הניואנסים, את הציפיות, את הרצונות, את התרבות ואת המנטאליות של אנשים וזוגות דתיים.

לפיכך, מטפל זוגי דתי או מטפלת זוגית דתית מהווים את האופציה הטובה ביותר עבור זוגות דתיים – גם אם הסוגיות איתן הם מתמודדים הן שגרתיות ויומיומיות לחלוטין. אנשי מקצוע דתיים הם בעלי בקיאות הן בפסיכותרפיה והן בעולם הערכים הדתי. באופן זה הייעוץ שלהם יהיה מדויק יותר, וכך גם הפתרונות והכלים שהם יעניקו למטופלים. כמובן שבכל מקרה מדובר בבחירה אישית, ואם בעל ואישה דתיים מעוניינים לפנות לייעוץ וטיפול אצל מטפלים שאינם דתיים – זה בהחלט מקובל ואפשרי.

למה חשוב לדתיים לפנות לטיפול זוגי אצל מטפל זוגי דתי או יועצת זוגית דתית?

בעל ואישה שמנהלים אורח חיים דתי יכולים להתמודד עם בעיות שונות בזוגיות. יכול להיות שנושא הבעיות יהיה דומה לבעיות שאיתן מתמודדים זוגות חילוניים – משבר בזוגיות אחרי לידה, חילוקי דעות בנוגע לסגנון ההורות, מריבות שמגיעות לטונים צורמים – ועוד. יכול להיות שנושא הבעיות יהיה בעל אופי דתי, כמו בכל הקשור לחוקי ההלכה, לשמירת מצוות, להליכה לבית כנסת ולמנהגי החגים.

בין אם נושא הבעיה או המקור לבעיה הם חילוניים או דתיים, לבני זוג דתיים בדרך כלל עדיף לפנות ליועץ זוגי דתי או ליועצת זוגית דתית. רק הם יוכלו להבין את האמונות ואת עולם הערכים שנמצאים בבסיס מערכת היחסים שלהם ומובילים אותם בחיים. רק הם יבינו כיצד בדיוק הם מפרשים את המציאות ואת הסיטואציות השונות המתרחשות בזוגיות ובחיק המשפחה.

יועץ שאיננו דתי לרוב איננו בעל ההבנה בניואנסים ובסמנטיקה של העולם הדתי וערכיו. יכול להיות שבני הזוג לא ירגישו בנוח לשתף אותו בנושאים דתיים מחשש שישפוט אותם או שלא יגלה פתיחות כלפיהם. בנוסף, גם כשמדובר בטיפול בבעיות זוגיות שאינן בעלות אופי דתי ולא קשורות כלל לדת, עדיין האמונה הדתית וערכי הדת מושרשים בבני הזוג הדתיים, ומעצבים את חשיבתם והתנהגותם במצבים רבים, לכן רק מטפלים זוגיים דתיים יבינו זאת באופן מלא ויבינו אותם על כל המורכבויות שלהם.

כיצד מתבצע טיפול זוגי לדתיים?

אין הבדל מהותי בין טיפול זוגי לבין טיפול זוגי לדתיים. הטכניקות והכלים הטיפוליים הם אותם הטכניקות והכלים. המטפלים עוברים את אותה ההכשרה. התהליך דומה מבחינת אורכו ומבחינת משך הפגישות. ההבדל היחיד טמון בעצם היות המטפל או המטפלת דתיים ובעלי ידע והבנה ביהדות ובעולם הערכים שלה, מה שמאפשר להם להעניק טיפול זוגי מדויק יותר ובהתאם לנורמות והערכים של בני הזוג.

בדומה לכל טיפול זוגי, גם ייעוץ זוגי לדתיים יכול להתבסס על עקרונות הגישה הדינמית, או על עקרונות הגישות הממוקדות, כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) וטיפול ממוקד רגש (EFT). המפגשים נערכים לרוב אחת לשבוע, ומשך התהליך הטיפולי משתנה בהתאם לסוג הבעיה, חומרת הבעיה והגישה הטיפולית אותה מיישמים. כמובן שבני הזוג יכולים בכל מקרה לבחור לסיים את התהליך כאשר הם מרגישים שהמטרה שלהם הושגה בהצלחה.

ייעוץ זוגי דתי יעזור להם להבין מהן הסיבות השורשיות לבעיות שאיתן הם מתמודדים, ובנוסף גם לשפר מיומנויות תקשורת, לקבל ולהכיל את הפרטנר כמו שהוא ולהכיר בצרכיו וברצונותיו הייחודיים, להתמודד עם קונפליקטים באופן בריא ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגות שמזיקים לקשר. הטיפול הזוגי יעזור להם לקיים זוגיות וחיי משפחה תקינים ויציבים, וזאת חרף המחלוקות והשוני הנובעים מהבדלים באמונה ובהשקפה הדתית או מהבדלים ביניהם כבני אדם אינדיבידואלים.

ייעוץ זוגי דתי תמונה

כיצד לבחור מטפלים דתיים?

טיפול זוגי, ולמעשה טיפול רגשי או פסיכולוגי מכל סוג, מתבסס בראש ובראשונה על הקשר הפתוח ועל יחסי האמון והקרבה השוררים בין המטפל לבין המטופל או המטופלים. כאשר יש כימיה בין שני הצדדים והתקשורת טובה – סיכויי ההצלחה של הטיפול גדולים. המטופלים צריכים להרגיש בנוח להביע את עצמם בחופשיות, תוך שהם מרגישים שהמטפל מקשיב להם ומגלה כלפיהם אכפתיות ואמפתיה.

מסיבות אלו, חשוב להשקיע בתהליך בחירת המטפל או המטפלת. בראש ובראשונה יש לוודא שמדובר במטפל מוסמך, משמע איש מקצוע שסיים לימודי טיפול זוגי ומשפחתי במסלול לימודים המוכר על ידי האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי. בנוסף לכך, יש לבדוק אם מדובר במטפל דתי או במטפל עם זיקה משמעותית לדת וליהדות.

בנוסף, בשביל לבדוק את טיב הכימיה והתקשורת עם המטפל המסוים, יש להגיע ל-2-3 פגישות בקליניקה שלו. אפשר לנסות לבדוק אם התקשורת טובה באמצעות שיחת טלפון, אך אין ספק שמפגש הנערך פנים-אל-פנים הוא דרך טובה יותר לבדוק את ההתאמה ביניכם לבינו. תוך 2-3 פגישות תוכלו להרגיש האם זהו המטפל המתאים והנכון עבורכם – ולהתמיד איתו, או לחילופין לחפש מטפל אחר.

ייעוץ זוגי דתי – המלצות על טיפול רגשי או פסיכולוגי לדתיים

ייעוץ זוגי או טיפול זוגי לדתיים דומים עד מאוד לייעוץ זוגי וטיפול זוגי "רגילים". הגישות, העקרונות, הטכניקות והכלים הם זהים. ההכשרה זהה וגם הבעיות בגינן פונים לייעוץ הן די דומות. ובכל זאת, בגלל שטיפול בבני אדם נוגע במידה רבה באמונות, בערכים, במחשבות וברגשות שלהם, מומלץ לבחור ביועץ זוגי דתי או ביועצת זוגית דתית כאשר מדובר בטיפול בבעל ואישה דתיים.

מטפל שחי אורח חיים דתי או לכל הפחות כזה שבקיא באמונות וערכי היהדות יוכל להבין טוב יותר את עולם הערכים של בני הזוג, לרבות כל הניואנסים השונים של הזרמים השונים, ויוכל לטפל בסוגיות הרלוונטיות בצורה מדויקת יותר ובצורה שמתאימה להם. בהתחשב בכך שטיב הקשר בין המטפל לבני הזוג הוא פקטור משמעותי בהצלחת הטיפול, זה רק הגיוני לבחור במטפל המתאים ביותר.