טיפול זוגי פסיכולוגי

רגע לפני ששוברים את הכלים – כדאי לקרוא את המדריך שלנו בנושא פסיכולוג זוגי לזוגיות, לבדוק את רשימת המטפלים הזוגיים ולפנות לטיפול זוגי.

טיפול זוגי פסיכולוגי איור

כיצד טיפול זוגי פסיכולוגי יעזור לכם להפיק את המיטב מהזוגיות שלכם?

ייעוץ זוגי פסיכולוגי וטיפול זוגי פסיכולוגי הם שמות נרדפים לאותו התהליך – טיפול זוגי. מטרותיו העיקריות הן למנוע פרידה, לשפר את מערכת היחסים בין בני הזוג, לשפר את התקשורת ביניהם ולעזור להם לפתור קונפליקטים ולהתגבר על משברים. תהליך טיפול זוגי הוא לרוב תהליך ממוקד, שאורך עד כ-20 פגישות, אך יכול להימשך גם זמן רב יותר.

במפגשי הטיפול לוקחים חלק מטפל זוגי או מטפלת זוגית ושני בני הזוג. אופציה נוספת היא לערוך מפגשים פרטניים עם כל אחד מבני הזוג או לשלב בין מפגשים פרטניים ומפגשים זוגיים. הטיפול מתבצע על ידי אנשי מקצוע שעברו הכשרה ספציפית בטיפול זוגי, כמו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים רגשיים ופסיכיאטרים.

פסיכולוג זוגי יכול לתרום רבות גם לזוגות טריים וחדשים וגם לזוגות נשואים, שחיים כבר שנים רבות האחד עם השני. זוגיות, טובה ובריאה ככל שתהיה, עדיין תכלול בשלב זה או אחר גם עימותים, מאבקי כוחות, קשיים, אי-הבנות וקונפליקטים. טיפול פסיכולוגי לזוגות עוזר להם להתגבר על אלו ומסייע להם להבין אחד את השני, ליהנות אחד מהשני ולהפיק את המיטב מזוגיות מספקת ובריאה.

11 סיבות ומצבים המובילים זוגות לפנות לקבלת טיפול אצל פסיכולוג זוגי

סיבות ומצבים רבים מובילים זוגות לפנות לקבלת טיפול זוגי פסיכולוגי. להלן כמה מהמצבים המרכזיים:

1. תחושה של שחיקה בזוגיות
2. ריבים וקונפליקטים עוצמתיים המתרחשים לעיתים קרובות
3. בעיה בחלוקת התפקידים בבית
4. קשיים הנוגעים להורות וחוסר תיאום או הסכמה בכל הנוגע לסגנון ההורות
5. בעיות בתקשורת בין בני הזוג
6. קונפליקטים סביב נושאים כלכליים
7. חוסר סיפוק רגשי או מיני ממערכת היחסים
8. עימותים עם בני המשפחה של אחד מבני הזוג או עם בני המשפחה משני הצדדים
9. התמודדות עם משברים משפחתיים, כמו מוות, מחלה ומעבר דירה
10. התמודדות עם בגידה
11. ריחוק מיני וירידה בחשק המיני

כמובן שבעיה נקודתית איננה סימן לכך שקיימת בעיה עמוקה במערכת היחסים, אך אם אתם מזדהים עם המצבים הנ"ל, ומזהים אותם בחייכם לאורך זמן, כדאי לשקול לפנות לטיפול אצל פסיכולוג זוגי. לזוגיות יש השפעה גדולה על הרווחה האישית ועל הבריאות, ולא כדאי להזניח אותה ואת בעיותיה.

3 פורמטים אפשריים של טיפול זוגי פסיכולוגי

טיפול זוגי הוא לרוב טיפול ממוקד, הכולל עד כ-20 פגישות. כמובן שהוא יכול לכלול גם יותר מכך, וזאת בהתאם לצרכים ולרצונות של בני הזוג, בהתאם לגישה הטיפולית ובהתאם להתקדמות הטיפול. טיפול אצל פסיכולוג זוגי מתבצע לרוב באחד משלושת הפורמטים הבאים:

1. כל המפגשים נערכים בהשתתפות שני בני הזוג
2. חלק מהמפגשים נערכים בהשתתפות שני בני הזוג, וחלק נערכים בהשתתפות כל אחד מהם באופן פרטני
3. כל המפגשים נערכים באופן פרטני

מטפל זוגי משתמש לרוב בגישה אינטגרטיבית לטיפול, משמע הוא עשוי להשתמש במגוון טכניקות טיפוליות במרוצת התהליך. הבחירה בטכניקות המסוימות מתבצעת בהתאם לצרכים של בני הזוג והבעיות איתן הם מתמודדים. מטפל זוגי יחתור להכיר את בני הזוג, לזהות את הרגשות השליליים איתם הם מתמודדים, יעזור להם להביע ולבטא את הרגשות הללו במילים, יחקור את העבר של כל אחד מהם ויציע להם פתרונות לסוגיות המדוברות. בנוסף, מטפל זוגי גם יעניק להם כלים להתמודדות עם קשיים עתידיים בזוגיות, במשפחה ובהורות.

טיפול זוגי פסיכולוגי תמונה

אילו סוגי טיפול ניתן לקבל אצל פסיכולוג זוגי?

טיפול זוגי פסיכולוגי יכול להתבצע על פי עקרונות וטכניקות של גישות טיפוליות שונות – דינמיות וממוקדות כאחד. להלן סוגי הטיפול המרכזיים בכל הקשור לטיפול אצל פסיכולוג זוגי:

טיפול ממוקד רגש (EFT) – טיפול אינטגרטיבי וממוקד, שמסייע לבני הזוג להתחבר לרגשות שלהם, להבין ולזהות את הרגשות שמביע הפרטנר הזוגי, לקבל את הפרטנר, לבטא טוב יותר את הרגשות והרצונות שלהם עצמם ולפתח אינטליגנציה רגשית גבוהה. הטיפול מקרב ביניהם, משפר את התקשורת ביניהם ופותר קשיי ריחוק על ידי הבנה וזיהוי של דפוסים שמובילים לניתוק.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – טיפול ממוקד שמאתר דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים בהם דוגלים בני הזוג, ובפרט את אלו המשפיעים על הזוגיות ובאים לידי ביטוי ביחסים ביניהם. לאחר מכן הוא מדריך אותם כיצד לערער עליהם ולהחליף אותם בדפוסים בריאים, מקדמים ומועילים. לבסוף, הפסיכולוג הזוגי ילווה את בני הזוג ביישום ההדרגתי והנכון של הדפוסים החדשים במערכת היחסים ביניהם ובבית.

טיפול דינמי – טיפול מעמיק, שנוגע בסוגיות הרגשיות והעמוקות ביותר של כל אחד מבני הזוג, כולל פחדים, תקוות, קונפליקטים פנימיים, חוויות טראומטיות מהעבר, תשוקות, פנטזיות ורגשות מודחקים. כל זאת במטרה לעזור לבני הזוג להבין האחד את השני טוב יותר, לגלות אמפתיה כלפי הצד השני, להבין מניין נובעים דפוסי החשיבה וההתנהגות שלהם, לשפר את התקשורת ולקרב בין בני הזוג.

גישות שונות של טיפול פסיכולוגי זוגי בישראל

טיפול זוגי ניתן על ידי מטפלים זוגיים מוסמכים. על מנת להעניק ייעוץ זוגי יש להשלים לימודים ספציפיים במסלול טיפול זוגי ומשפחתי. על מנת להתקבל למסלולים הללו, יש להיות בעל תואר שני במקצועות טיפוליים, כמו פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, ייעוץ חינוכי, תרפיה באומנות או פסיכיאטריה. אם אתם מעוניינים בטיפול זוגי, מומלץ לפנות למטפלים מוסמכים בלבד, שלמדו במסלולים המוכרים על ידי האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי.

טיפולים זוגיים יכולים להתבצע על בסיס מספר גישות טיפוליות, כמו פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית, טיפול זוגי ממוקד רגש (EFT) ופסיכותרפיה דינמית. אם אתם מעוניינים בגישה טיפולית ספציפית, יש לחפש מטפלים המתמחים בה ולמדו אותה באופן ספציפי. מומלץ לבחור בפסיכולוג זוגי או בפסיכולוגית זוגית שיהיו מקובלים על שני בני הזוג, כך ששניהם יבואו באהבה לטיפול.

באילו טכניקות משתמש פסיכולוג זוגי?

טיפול זוגי פסיכולוגי משאיר זוגות ביחד. לא רק שהוא משאיר זוגות ביחד, הוא משאיר אותם ביחד כשהם מתקשרים טוב יותר, מקבלים את הפרטנר הזוגי ומתחשבים בו, מתנהלים בכבוד ובהערכה הדדית, עורכים דיונים בצורה פרודוקטיבית, ובאופן כללי כשהם מסופקים ומאושרים יותר. אלו יכולים להיות זוגות טריים וזוגות שנמצאים ביחד כבר עשרות שנים – תמיד עשויים להתעורר קשיים בזוגיות ובמשפחה.

פסיכולוג זוגי יכול להשתמש בטכניקות מטיפולים מסוגים שונים, ובמרבית המקרים הטיפול הזוגי איננו כולל יותר מ-20 מפגשים. בדרך כלל המפגשים נערכים בנוכחות שני בני הזוג, אך בחלק מהמקרים, לפחות חלק מהמפגשים נערכים באופן פרטני, משמע עם כל אחד מבני הזוג בנפרד. אם אתם נמצאים בזוגיות שחווה קשיים, זה בהחלט סביר והגיוני, אך כדאי לפנות לטיפול אצל פסיכולוג זוגי, בשביל לפתור את הסוגיות ולנהל חיי זוגיות ומשפחה תקינים, בריאים, מכילים ואוהבים.