טיפול זוגי אונליין

רגע לפני ששוברים את הכלים – כדאי לקרוא את המדריך שלנו בנושא ייעוץ זוגי אונליין, לבדוק את רשימת המטפלים הזוגיים ולפנות לטיפול זוגי.

טיפול זוגי אונליין איור

טיפול זוגי אונליין לעומת טיפול זוגי בקליניקה

אולי בעבר האפשרות הזאת לא הייתה קיימת, ולא הייתה מקובלת, אך כיום טיפול זוגי אונליין הוא כמעט עניין שבשגרה. העולם האנושי כולו הופך ליותר ויותר דיגיטלי ושירותים רבים מוענקים כיום גם מרחוק. כמובן שעצם העובדה שהתקשורת דרך האינטרנט הופכת עם השנים לקלה, פשוטה, נוחה ומהירה יותר, גם מחזקת את מעמדו של הטיפול מרחוק. גם משבר הקורונה שזעזע את העולם הגדיל את כמות הטיפולים המבוצעים בשיטה זאת.

ייעוץ זוגי אונליין מתבצע באמצעות תוכנות ואפליקציות כמו סקייפ וזום, ומצריך טלפון נייד, טאבלט, מחשב נייד או לחילופין מחשב נייח עם מיקרופון ומצלמה. חשוב להבין שטיפול מרחוק זהה לטיפול זוגי בקליניקה מבחינת טכניקות הטיפול ומבחינת הסוגיות בהן ניתן לטפל. גם המטפלים הם בעלי אותה ההכשרה בדיוק. מבחינה טכנית, ההבדל בין השיטות טמון במיקום.

טיפול זוגי אונליין מתאים מאוד לישראלים שנמצאים בחו"ל, אך מעוניינים במטפל או במטפלת בשפת האם שלהם. זוגות אחרים מעדיפים טיפול זוגי מרחוק בשביל לחסוך זמן ומאמץ – כל זוג והסיבה שלו. לטיפול מרחוק יש יתרונות ויש חסרונות שכדאי לשקול מראש, אך בכל אופן – בהחלט מדובר באופציה לגיטימית, מקובלת ואפילו נפוצה כיום, וחלק מהמטפלים ומהמטופלים מעדיפים אותה.

למי מתאים ייעוץ זוגי אונליין – ובאילו מצבים?

זוגות פונים לקבלת ייעוץ זוגי אונליין במספר מצבים. זוגות עשויים להעדיף טיפול אונליין על פני טיפול בקליניקה במקרים הבאים:

• זוגות שלא נמצאים בישראל, אך חווים בעיות בזוגיות, ומעדיפים טיפול זוגי אונליין מאשר לוותר על טיפול

• זוגות שנמצאים בישראל ומעוניינים במטפל זוגי או במטפלת זוגית ספציפית, אבל הם נמצאים באזור מרוחק מהם, אך כן מוכנים להעניק ייעוץ אונליין

• כאשר לאחד מבני הזוג יש בעיה פיסית זמנית או כרונית שמפריעה לו להתנייד

• זוגות שקשה להם להגיע לקליניקה באופן קבוע בגלל לוח זמנים צפוף

• כאשר אחד מבני הזוג לא מעוניין להגיע לקליניקה או כלל לא שש להשתתף בטיפול זוגי, אך כן עשוי להסכים לערוך את הטיפול הזוגי מרחוק ובנוחות הבית שלו

• זוגות שמעוניינים לחסוך מעט בעלות, מפני שפגישת ייעוץ זוגי אונליין עשויה להיות מעט זולה יותר מאשר ייעוץ זוגי בקליניקה – אך זה לא בהכרח תמיד נכון

כיצד נערך טיפול זוגי אונליין בישראל?

טיפול זוגי אונליין נערך דרך האינטרנט. על שני הצדדים להשתמש במכשיר הכולל בתוכו מיקרופון ומצלמה, כמו סמארטפון, או להשתמש במחשב נייח ולחבר אליו מיקרופון ומצלמה. התקשורת בין המטפל הזוגי לבין בני הזוג נערכת באמצעות שיחת וידאו. האופציה הפופולארית ביותר היא לערוך את הפגישה באמצעות סקייפ או זום. שני הצדדים קובעים מועד לפגישה ומתחברים בזמן שנקבע.

לפני הפגישה מומלץ לבדוק שכל הרכיבים עובדים ושישנה גישה תקינה לאינטרנט. כדאי להתחבר מספר דקות לפני הזמן במטרה למנוע איחור שייפגע בפגישה. כדאי להשתמש במיקרופון איכותי ובמצלמה איכותית, ולוודא שהתאורה בחדר או במיקום שבו אתם נמצאים מספקת, בשביל לשפר את איכות התקשורת ביניכם ובין המטפל או המטפלת.

הטיפול יכול להינתן בהשתתפות אחד מבני הזוג או בהשתתפות שניהם, כאשר בדרך כלל כמובן כדאי ששני בני הזוג ישתתפו. ייעוץ זוגי אונליין אינו שונה מבחינה טכנית מייעוץ זוגי שנערך בקליניקה, והוא יכול להתבסס על אותן גישות טיפוליות. במהלכו המטפל יחתור להבין מהן הבעיות איתן מתמודדים בני הזוג ומהן הסיבות לאותן הבעיות, וישתמש בטכניקות ובכלים שונים במטרה לעזור להם להתגבר עליהן ולנהל זוגיות בריאה ומאושרת.

טיפול זוגי אונליין – 4 יתרונות שקורצים לחלק מהמטופלים

לטיפול זוגי אונליין יש יתרונות מסוימים שקורצים לחלק מהמטופלים, וגורמים להם להעדיף אותו על פני טיפול זוגי בקליניקה. אלו היתרונות המרכזיים של שיטה זאת:

1. חוסך בזמן ובמאמצים הכרוכים באופן טבעי בהגעה לקליניקה

2. נוח יותר בגלל שהזוג יכול להימצא בזמן הטיפול איפה שהוא רוצה להיות, כולל כמובן בבית שלו

3. עשוי לחסוך עלות בייביסיטר ולעיתים גם עלות הטיפול עצמו מעט נמוכה יותר

4. קל יותר לקבוע מועד לפגישת ייעוץ זוגי אונליין מפני שהיא מצריכה פחות מאמץ וזמן הגעה והתארגנות מצד המטופלים

טיפול זוגי אונליין תמונה

טיפול זוגי אונליין – 4 חסרונות שיש לקחת בחשבון

לטיפול זוגי אונליין יש גם חסרונות שיש לקחת בחשבון לפני שמחליטים על שיטת הטיפול המועדפת. אלו הם החסרונות המרכזיים של שיטה זאת:

1. מידת הקרבה בין מטפל זוגי או מטפלת זוגית לבני הזוג היא נמוכה יותר במהלך ייעוץ זוגי אונליין, מה שיכול לפגוע בסיכויי הצלחת הטיפול

2. טיפול זוגי אונליין לא יוצר בקרב בני הזוג את אותה תחושת מחויבות לטיפול כמו טיפול זוגי בקליניקה, וגם עניין זה עשוי לפגוע בסיכויי הצלחת הטיפול

3. עלולה להיווצר בעיה בתקשורת האינטרנטית או בעיה באחד מהמכשירים דרכם נערכת הפגישה הדיגיטלית, מה שיפגע באיכות וברצף הפגישה ואף עשוי לקטוע אותה לחלוטין

4. כשהזוג נמצא בבית ויש לו ילדים, יכולה להיווצר בעיה בבית שתפריע לטיפול, כמו למשל בעיה בין הילדים

האם נדרשת הכשרה מיוחדת כדי להעניק ייעוץ זוגי אונליין?

מטפלים זוגיים שמטפלים מרחוק, משמע מטפלים אונליין, הם מטפלים זוגיים לכל דבר ועניין. אין הבדל בין מטפלים זוגיים שמעניקים טיפול אונליין ואלו שלא – וההכשרה שלהם זהה לחלוטין. זהו רק עניין של העדפה אישית של המטפלים – חלקם מוכנים לעבוד בשיטה זאת, וחלקם לא.

באופן כללי מדובר באנשי מקצוע מעולמות הטיפול, שעברו הכשרה ייעודית בטיפול זוגי ומשפחתי או לחילופין בטיפול מיני כשמדובר בתהליך של טיפול זוגי מיני. כמובן שאם אתם מחפשים טיפול זוגי אונליין בלבד, או שאתם מעדיפים את שיטה זאת, יש לחפש מטפלים זוגיים שמוכנים לטפל מרחוק.

ייעוץ זוגי אונליין יכול להיות הפתרון האידיאלי עבורכם

אין מניעה לערוך ייעוץ זוגי אונליין. זוגות רבים בוחרים לערוך את הטיפול בשיטה זאת, ומטפלים רבים מעניקים טיפול בשיטה זאת. לטיפול זוגי אונליין יש יתרונות, כמו נוחות גדולה יותר וחיסכון במאמץ ובזמן – ולעיתים גם בכסף. יש לו גם חסרונות, כמו רמה נמוכה יותר של קרבה בין המטפל למטופלים, ואפשרות שבעיה בתקשורת האינטרנטית או בעיה באחד המכשירים יפריעו לקיומו התקין של הטיפול.

מטפלים זוגיים שמעניקים טיפול מרחוק זהים בהכשרתם למטפלים שמטפלים רק בקליניקה, וגם הטכניקות הטיפוליות זהות. כאשר ישנה בעיה של מרחק או של מגבלה פיסית אחרת, או שמדובר בהעדפה אישית של אחד מהצדדים, בהחלט כדאי לשקול טיפול זוגי אונליין. בכל מקרה עדיף לבחור בטיפול באינטרנט מאשר לוותר כליל על הטיפול, ובכל מקרה טיפול באינטרנט יכול לעזור לכם להתגבר על מגוון בעיות בזוגיות ולקיים זוגיות בריאה, מספקת ומאושרת יותר.