טיפול זוגי ממוקד

רגע לפני ששוברים את הכלים – כדאי לקרוא את המדריך שלנו בנושא טיפול זוגי ממוקד קצר מועד, לבדוק את רשימת המטפלים הזוגיים ולפנות לטיפול זוגי.

טיפול זוגי ממוקד איור

מהו ייעוץ זוגי ממוקד זוגיות?

טיפול זוגי ממוקד משמעותו טיפול קצר יחסית, שלרוב לא אורך יותר מ-20 פגישות, ומתמקד בפתרון בעיה ספציפית המתרחשת בכאן ועכשיו – בהווה. הוא אינו עוסק בעבר ובסיבות שגרמו להיווצרות הבעיה הזוגית, אלא בהענקת פתרון פרקטי לסוגיה שמפריעה לבני הזוג לנהל זוגיות תקינה, בריאה, מספקת ומאוזנת.

ייעוץ זוגי ממוקד מתבסס על פסיכותרפיה – תרפיה בדיבור. שני בני הזוג משתתפים בפגישות הטיפול, שכולל אותם ומטפל זוגי או מטפלת זוגית. הגישות הטיפוליות הממוקדות היעילות ביותר כשמדובר בטיפול זוגי הם טיפול זוגי ממוקד רגש (EFT) וטיפול זוגי קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). שניהם קצרי מועד, יעילים ומתמקדים בבעיה המתרחשת בהווה, אך משתמשים בטכניקות שונות וניגשים לפתור את הבעיה מכיוון אחר.

זהו טיפול אינטנסיבי, ולכן הוא מצריך מעורבות אקטיבית של בני הזוג, ושיתוף פעולה מלא עם איש המקצוע שמלווה אותם בשביל להשיג את מטרת הטיפול תוך זמן קצר. טיפול זוגי קצר מועד מתאים במיוחד במצבים שבהם קיימת בעיה בוערת בין בני הזוג, וכאשר מרחפת מעליהם עננה של פרידה אפשרית. רגע לפני ששוברים את הכלים, מומלץ לתת הזדמנות מלאה לטיפול זוגי ממוקד.

באילו מצבים כדאי לפנות לקבלת טיפול זוגי קצר מועד?

טיפול זוגי קצר מועד יכול לטפל במגוון בעיות רגשיות והתנהגותיות. הוא יעיל באופן כללי בהתמודדות עם בעיות המתרחשות בהווה, אך הוא מתאים על אחת כמה וכמה כאשר ישנה בעיה קריטית ודחופה, כזאת שהטיפול בה לא סובל דיחוי. להלן מספר מצבים שבגינם כדאי לפנות לקבלת טיפול זוגי ממוקד:

• עימותים, קונפליקטים וריבים משמעותיים ועוצמתיים, שמתרחשים לעיתים קרובות, ומשפיעים על הרווחה והתפקוד של בני הזוג
• התמודדות עם משברים משפחתיים, כמו פיטורין, מחלה או פטירה של אדם קרוב
• כאשר קיים סיכוי אמיתי לפרידה וכאשר רוצים למנוע פרידה או גירושין
• כאשר הבעיה הזוגית פוגעת גם בילדים מבחינה רגשית והתנהגותית ופוגעת בתפקוד ההורי
• כאשר ישנן אי הסכמות בנוגע לעניינים כלכליים מהותיים
• כאשר מתעוררת בעיה בנושא המיני, כמו חסר חשק לקיים יחסי מין, קשיים בתפקוד המיני ופערים בצרכים המיניים של בני הזוג

טיפול זוגי ממוקד רגש (EFT)

טיפול ממוקד רגש, או טיפול EFT (Emotionally Focused Therapy), הוא טיפול זוגי ממוקד קצר מועד, שכולל לרוב כ-20 פגישות טיפול ומתמקד בהווה. טיפול זה עובד על שיפור התקשורת בין בני הזוג ושיפור הוויסות הרגשי של כל אחד מהם, וזאת במטרה להפוך את הזוגיות למקום בטוח ושליו עבור שני בני הזוג, בו הם יכולים להתקרב האחד לשני ולקבל האחד את השני ולא לסבול מבדידות ומריחוק.

ייעוץ זוגי ממוקד מעודד את בני הזג לבטא את הרצונות, התשוקות והצרכים האמיתיים והכמוסים שלהם, ומצד שני מעודד אותם לקבל את הפרטנר הזוגי כמו שהוא. הטיפול מסייע לבני הזוג להתחבר לרגשות שלהם, לזהות היטב את הרגשות של הפרטנר הזוגי ולפתח את האינטליגנציה הרגשית שלהם. הטיפול דואג לקרב בין בני הזוג, ומסייע להם להתגבר על קשיי ריחוק באמצעות התגברות על מנגנוני הגנה ודפוסים שמפריעים לקיומו התקין של הקשר.

טיפול זוגי ממוקד תמונה

טיפול זוגי ממוקד קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

טיפול זוגי ממוקד נוסף הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), שאורך לרוב בין 8-16 פגישות, אך יכול לארוך גם יותר. בתחילת הטיפול מוגדרת מטרה לטיפול, שהיא המוקד הטיפולי בו מתרכז התהליך כולו. הטיפול עובד על איתור וזיהוי דפוסי חשיבה והתנהגות שנתקבעו אצל שני בני הזוג, בין אם לפני הקשר או במהלכו, ומשפיעים לרעה על הקשר. אלו הם דפוסים מעוותים, שליליים ומזיקים, שלרוב אינם מדויקים מבחינה אובייקטיבית, אלא מהווים פרשנות סובייקטיבית ומוטה.

לאחר זיהוי הדפוסים, מטפל זוגי או מטפלת זוגית ינחו את בני הזוג כיצד לערער עליהם ולאתגר את אותם הדפוסים במטרה להשתחרר מהם. בשלב הבא הטיפול יעבוד על רכישת דפוסי חשיבה והתנהגות חדשים ובריאים, והטמעתם בפועל באופן הדרגתי בקרב המטופלים. איש המקצוע ילווה אותם בתהליך השינוי ועד ליישומם המוצלח של הדפוסים החדשים בתוך המסגרת הזוגית והמשפחתית.

טיפול זוגי ממוקד יחסים – 5 המאפיינים המרכזיים שמבדלים אותו מטיפול דינמי

לטיפולים ממוקדים יש מספר מאפיינים שמבדלים אותם מטיפולים דינמיים, שהם ארוכים יותר וממוקדים פחות. אלו הם המאפיינים המרכזיים של טיפול זוגי ממוקד:

1. קצר מועד – טיפול זוגי ממוקד הוא קצר מועד ולרוב אורך עד כ-20 פגישות.

2. ממוקד מטרה – טיפול זוגי ממוקד יחסים מתמקד במטרה אחת ספציפית ובפתרון בעיה מסוימת, שמוגדרת היטב בתחילת התהליך הטיפולי.

3. אינטנסיבי ואקטיבי – טיפול זוגי ממוקד רגש הוא טיפול אינטנסיבי, שמצריך מעורבות אקטיבית וגבוהה מצד בני הזוג, שצריכים ליישם את הכלים ואת העצות שהמטפל מעניק להם. גם המטפל נוקט בגישה אקטיבית ומעורבת בשביל לעמוד במטרת הטיפול.

4. מתרכז בהווה – טיפול זוגי קצר מועד מתרכז בבעיות המתרחשות בהווה, ולא בבעיות שהתרחשו בעבר או באירועי עבר שהובילו לקיום הבעיות בהווה.

5. פרקטי – טיפול זוגי ממוקד פתרון שואף להעניק עצות, טקטיקות ופתרונות פרקטיים בשביל לפתור את הסוגיות הזוגיות, ומעניק לבני הזוג כלים להתמודדות עם סוגיות עתידיות.

טיפול זוגי ממוקד – הניסיון האחרון למנוע פרידה או גירושין

טיפול זוגי ממוקד, הידוע גם כטיפול קצר מועד, חותר לפתור בעיות שמתרחשות בהווה באופן פרקטי וישיר. פעמים רבות מדובר בבעיות אקוטיות, שמשפיעות על המצב הרגשי של בני הזוג, ואף על תפקודם כאנשים וכהורים. לעיתים טיפול זוגי ממוקד הוא הניסיון האחרון של בני הזוג למנוע פרידה או גירושין. סיבות אלו הופכות אותו לטיפול משמעותי וחשוב.

ייעוץ זוגי ממוקד ניתן על ידי מטפלים שעברו הכשרה בטיפול זוגי ומשפחתי. לרוב מדובר בטיפול בגישה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) או בטיפול ממוקד רגש (EFT). שתי הגישות יעילות בדרכן בפתרון בעיות בזוגיות, בשיפור התקשורת בין בני הזוג, בהתמודדות עם משברים בזוגיות ובהחלת שינוי בדפוסי החשיבה וההתנהגות. רגע לפני הפרידה, חשוב לפנות לקבלת טיפול זוגי ממוקד ומקצועי בשביל לשמור על הקיים ולשפר אותו – ולהישאר ביחד.